Atitlan Santiago, San Pedro en San Marcus

21 april 2009

Ola Chicas En Chicos!

We kunnen weer wat berichten!

Waar waren we ook al weer gebleven..........
oh ja we gingen vanaf Panjachel naar Santiago de Atitlan. Home Of Maximon! Een Maya God die iedereen graag vereerd hier!

We namen de boot in panajachel en voeren in ongeveer 30 minuten naar Santiago.
Eenmaal aangekomen stapten we van het bootje af de de dok op en werden we zoals gewoonlijk weer besprongen door verkopers, gidsen en hotel regelaars.

Na wat negeren en stug doorlopen hebben we een hotelletje gekozen wat ook in de lonely planet stond.

Goedkoop, Simpel en weinig poespas.

Na eenmaal onze spulletjes gedumpt te hebben gingen we eropuit om de boel te verkennen.
direct werden we door een gids aangesproken die ons wel mee wou nemen naar Maximon de mayagod. Voor maar liefst 160 Quetzal, dat is ongeveer 20 dollar.

Wij denken maar dachten: hoe dan ook, we willen eerst ontbijten. Dus hij nam ons mee naar een degelijk restaurantje en we hebben even gegeten. Terwijl we daar zaten gingen de onderhandelingen nog even door. eerst werd het 140 quetz toen 120 toen 100 toen 80 toen 60 en toen 40....... maar tijdens ons ontbijt lazen we het volgende in de lonely planet.

Maximon is en combinatie van een aantal maya goden. deze ultieme god houd ontzettend van roken en van rum. Je kan hem offers brengen van cigaren cigaretten of rum. Maximon is een houten beeld die elke samana santa (pasen) door de stad word gedragen en elk jaar in een ander huis zijn onderdak vind onder de zorg van een caretaker.

Dit doen ze om de balans van de krachten te verdelen.

Door te vragen kun je er vaak achter komen waar hij woont of als je daar geen zin in hebt kunnen straat kinderen je erheen brengen voor een kleine tip´.

Ala, weg met die maffe gids we vinden hem zelf wel en anders toen de kinderen het wel voor ons.

Wij wandelen richting de kerk en gingen even 2 minuutjes zitten. daar kwamen ze al aan, 2 boefjes.

Ze spraken echt best heel goed engels en vroegen of ze ons naar maximon mochten brengen. We zijn eerst de kerk in gegaan en toen met 1 van de boefjes naar maximon.

We kwamen aan bij een klein huis waar hij stond. We kochten daar een pakje cigaretten om te offeren aan maximon. De peuk werd letterlijk in de mond van het beeld gestoken en aangestoken!

Briljant! Daar was stond ie dan rokend en wel de god van de maya.s.

Na dit avontuur zijn we nog even met de boefjes terug gelopen en hebben we ze getrakteert op een ijsje.

Verder de dag lekker doorgekomen door te wandelen en te verkennen. eerlijk gezegt waren we er vrij snel klaar mee.

Santiago is een wat zwaar en werkachtig dorp. hier zijn ook veel mensen gedood tijdens de burger oorlogen en in landslides.

De volgende dag zijn we door gegaan naar:

San Pedro!

Hier zijn we nu nog steeds dit is een erg leuk gezellig klein en mooi feest dorpje. Vol leuke restaurantjes en barretjes. We slapen in een heel leuk ho(s)tel Jarachic en zijn er lekker opuit gegaan. Gister avond heerlijk gegeten en de kroeg in gedoken! daar draaide ze de laatste X Men Film.

X men Wolverine The Unrendered Version.

echt brilliant! De film was duidelijk illegaal en nog niet af.
de helft van de tijd zag je gewoon duidelijk 3d gemaakte images en de touwtjes aan hugh jackman.

Echt geniaal ook zag je zo nu en dan teksten en zinnen van deze scene is te lang en dat moet zo en zo. maar ach we hebben wat gezien!

De volgende dag zouden we naar san marcos gaan en daar blijven. maar we kwamen erachter dat het mogenlijk was om voor 200 quetz 24 dollar een motor te huren! CHILLL!!!!!

Oftewel Sim op een 200cc offroad motor met noor achterop! Langs lago atitlan! richting san marcos!!

Echt te Vet muhahahahaha motorrijden is echt lollig! Thank god voor schakelbrommers! want daarom was het geen probleem om te rijden! CHILL!!

Dorpje na dorpje weggetje na weggetje kwamen we in san marcos. ook weer een klein dorpje wel heel erg mooi met vooral veel spirituele gringos. Hier vind je tarot reiki massages en nog veel meer verlichtende toestanden.

We zijn naar de heilige rotsen gewandeld en daar ben ik van een meter of 12 van de rots het water in gesprongen!! FREE THRILL!!!! WOE!!! echt kicke!

Daarna vonden we een heel mooi hostel boven op de berg en hebben we daar lekker even gehangen met prachtig uitzicht op het meer! En wie oh wie kwam ons daar even gezelschap houden??

De Guatamalaanse achterneef van Thomas! Ja Thomas de blerkat op de bannewaard!

haha net zo bleren en net zo bijdehand. stond lekker tegen noor aan te schurken en ons glas banana con leche leeg te likken! echt grappig.

Nog even wat eten en toen rustig aan terug rijden naar san pedro. Waar we nu weer zijn aangekomen. motor terug gebracht en even chillen happie eten en dan gaan we over een uurtje lekker een massage halen en lekker even hangen in de thermal baden! jammie!!!

Jullie lezen het alweer het gaat hier prima. we hebben weer wat nieuwe info opgedaan en moeten vanavond ons plan even aanpassen voor het vervolg  van de reis maar dat gaat helemaal goed komen!!

Voor iedereen die nog niet overtuigd is........

KOM NAAR GUATAMALA!!!!!!!!!!!!!

Liefs van hier!

1. myrna:
    21 april 2009
    mjummie, wat een snoepjes van verhalen! krijg er honger en dorst van en zin om in de zon te rennen en uitbundig achter op een motor te zitten, met mijn lange haren die door de wind wapperen.... ! Tsja.. had ik die lange haren maar, dan gebeurde de rest misschien ook hahahahaha!
    hier alles lekker!
    Love!
    Myr
  2. Arne de Ridder:
    23 april 2009
    Goed bezig Simmen Noor!
    Leuk he? Motorrijden.... toch maar gauw je rijbewijs halen in NL dus...!
    Klinkt echt bruut en avontuurlijk! Ik ben ook echt benieuwd naar alle foto's! maar dat komt wel tijdens een avondje Amsterdam!
    Ik ga verder lezen!
    gr
    Arie
  3. Jorita:
    24 april 2009
    Ha Sim en Noor;
    Het is alweer zolang geleden dat jullie hier vertrokken zijn maar wat hebben jullie het heerlijk. Lijkt me een goed vakantieplan Guatamala.
    Geniet!!!!!!!!!
    Jorita en haar mannen Jos en Max
  4. Ruzica:
    29 april 2009
    Hye!
    Wat een fijne verhalen! Ik ben heel erg benieuwd naar de foto's..
    Wow, op de motor. Stoerrr..
    en die bussen zijn ook overal het zelfde he! echt ongelooflijk..
    Hoe lang hebben jullie nog>? Geniet van alles..
    liefs ruzica

ps. ticket voor india zijn gekocht:) Spannend. Maar eerste moeten jullie maar terug komen!
  5. Giddy:
    30 april 2009
    hoi schatten,

waarschijnlijk zijn jullie al helemaal op de hoogte, maar goed een gewaarschuwd mens... pas op voor de PIG FLU die door mexico en omstreken raast. net zoiets als sars hoe het verspreid wordt. dus mondkapjes, handschoentjes aan en niet in je oogjes wrijven of aan je neus krabbelen, goed je handjes wassen en natuurlijk jullie plezier niet opgeven. blijf vooral genieten.
    ik hou van jullie!! KUS, Giddy
  6. Linsey:
    3 mei 2009
    Heb je gemist simmie tijdens qday op het heinekenplein !! Heb nog wel even naar je huisje gezwaaid :-).

X