Guatemala

15 april 2009 - Antigua Guatemala, Guatemala

oke, waar waren we gebleven..
dus we kwamen aan in Granada en liepen met Allison mee naar hostel the Bearded monkey.
een heel relaxte setting. in Granada zijn heel veel koloniale panden. dit ook. open dak. tuin. restaurantje en bar. grote en hoge kamers. en natuurlijk hangmatjes.
we hadden echt een paar dagen nodig om een beetje bij te tanken.
ik heb een boek uit de kast gepakt (the golden compass) en ben 2 dagen niet meer uit de hangmat gekomen. Simchah lag in de hangmat naast me...

´s avonds hebben we wel nog even naar buiten gekeken. er kwam veel muziek en een paarse stoet van mensen langs. ze dragen jurken van schouder tot teen en een puntmuts die hun gezicht bedekt (?) zoals als de witte pakken van de KKK.
op hun schouders droegen ze een levensgroot beeld van jezus met wapperende krul haren en maria. met licht! achter hun aan kwam een klein aggregraatje.

overdag hebben we gewandeld door granada. het was snikkensheet! tien minuten buiten en je wilt al weer onder een koude douche. op zoek naar een camera..echt niet. alles is dicht maar de markt is open. iedereen gooit zijn zooi op straat en met die hitte gaat het al snel stinken.
´s avonds hebben we lekker mojito en sangria gedronken.

vrijdag zijn we naar een kratermeer gegaan, laguna Apoya . heerlijk verkoelend en mooi helder water.
het was ooit een vulkaan die ingestort is. beetje dobberen op een rubbere band, beetje eten..je weet wel, niks doen! ´s avonds sliepen we in een ander hostel, hostel oasis.
het was verschrikkelijk! ´s nacht wakker worden door de bed-bugs! jagh! we hebben onze spullen gepakt en in een hangmatje gaan liggen. wat een ramp! niet betaald en die ochtend waren we klaar met granada.

we hebben snel de bus gepakt naar León.
uiteindelijk zijn we te lang in granada gebleven. León leek veel op granada en we hebben daar 2 nachten geslapen.
zondag naar het strand gegaan (ligt 20 km van León) met een bus die stampensvol geladen was.
de zee aan de pacific kant dus 5 meter hoge golven.

maandag ochtend om 5 uur hebben we de tica bus naar Guatemala city gepakt.
een ticket is 54 dollar per persoon. de reis begint om 5 uur en je stopt in San Salvador om een uur of 4. je overnacht daar. hotel moet je zelf regelen en is niet inbegrepen. we hebben de dichtsbijzijnde gepakt en dan betaal je ook 12 dollar p.p.
´s ochtends vroeg om 6 uur vertrek je weer en dan kom je om half 12 aan in Guatemala city aan.
in de bus is het koud! airco staat hard te loeien. er is een wc maar Simchah vertelde me dat het een oven is. er worden ook filmpjes vertoont.....(sound of thunder, next...)

we hebben zo´s 800 km afgelegt. in de hoofdstad wilden we echt niet blijven dus we hebben de bus gepakt naar Antigua.
Antigua vinden we helemaal geweldig! (we zijn er nog maar een dag...) heel veel winkeltjes, restaurantjes, aardige mensen,markt, oude gebouwen, 3 vulkanen. Antigua staat op de lijst van unesco erfgoed.
Simchah heeft zich gisteren laten scheren. hij zei dat het zo´n pijn doet...!
ze hebben hier van die mooi geweven stof, knallende kleuren.

ja, we raden dit echt aan! Nicaragua niet zo zeer, mischien is het daar heel mooi in of net na het regenseizoen maar het is er droog.

vol genietend van guatemala en antigua verlaten we jullie weer even!

Veel liefs van hier en CHAO!

1. Lou:
    15 april 2009
    hi Lieffies, jullie bericht kwam net binnen voor Maxje naar bed ging, weer gillen natuurlijk, BORBOR, enfin,je kent het wel.

Maar nu gaat ze toch echt naar bed en ik ook, bedbugs, ajakkes ik ga er vast over dromen (even onder het bed kijken...) xxxxxxxxx mama en Maxje
  2. Giddy:
    16 april 2009
    haha bed PIRANHAS!!! LOL!! klinkt lekker daaro! geniet lekker verder lieverds
    Groetjes uit Finland :)