2 weken verder..

8 mei 2009 - Tulum, Mexico

wat hebben we gedaan in deze 2 weken..

na lake atitlan (waar we helemaal dol op zijn..) vertrokken we met de bus van San Pedro naar Xela (Quetzaltenango). een echt stadje. 2e stad na Guatamala city.
we zijn hier naar toe gegaan vanwege het muziekfestival die dat weekend zou plaats vinden.
na San Pedro (tranquilo) is Xela wel heftig. druk en dichtbebouwd. veel auto´s.
Xela is leuk maar je moet er wel even aan wennen. we sliepen in the Black Cat, waar je voor een dorm met ontbijt (heerlijke french toast) zo´n 130Q betaalt (15 dollar).

Xela is een kleine stad maar net groot genoeg om een stad te zijn. dus je kan niet meer zomaar overal heen lopen moet echt een taxi nemen om naar verschillende plekjes te gaan tenzij je in het centrum blijft.

er zijn 2 markten in de stad die we even kort hebben aangedaan. leuk maar we willen gewoon niks meer kopen want anders breken we onze ruggen.

Zoals de meeste dorpjes en stadjes is ook xela om een central park heen gebouwd en daaromheen zijn veel kroegjes en restaurantjes. Het is een stadje waar veel jonge lui voor een iets langere tijd verblijven om een spaanse cursus te volgen en in te wonen bij een guatamalaanse familie.

We hebben vanuit Xela een dag tripje gemaakt naar Momostenango waar er een marktje zou zijn en soort stenen rots formaties. uiteindelijk viel deze trip een beetje tegen het was een simpel klein dorp en die rotsformaties waren toch echt anders als onze fantasie had bedacht.

De pin automaten in xela zijn wel een beetje eng. vaak moet je alles intikken om vervolgens geen geld te krijgen of een half uur te moeten wachten op je pinpas. echt super gaar.

Het muziek festival wat in het weekend plaatsvond was wel erg leuk. 5 podias 2 grotere en 3 kleine verzorgde een scala aan guatamalaanse ska rock latin en drum bandjes die ons erg vermaakt hebben. jammer dat het begon te regenen maar dat mocht de pret niet drukken.

tegen de tijd dat we weer door gingen reizen begonnen we Xela steeds leuker te vinden en merkten we dat dit inderdaad een goede plek is om een lange cursus te volgen en een tijdje te wonen.

ChiChiCastenango.

We vertrokken uit xela naar Chichi op zondag morgen.

op zondag en op donderdag is er in chi chi een hele grote markt vol met eten drinken groente en fruit textiel kleding doeken gewaden machetes houtsnijwerk sierraden en veel meer wat een mens nodig zou kunnen hebben. We hebben lekker de hele dag rond gehuppeld en zijn 1 nachtje blijven slapen. De volgende dag zijn we vroeg vertrokken naar Coban en Semuc Chempey.

Semuc Chempey

De reis van ChiChi naar Semuc was een Flinke. We moesten van Chichi met de minibus naar santa cruz en van santa cruz met de minibus naar uspantan en van uspantan met de minibus naar coban.

Deze kleine minibusjes worden net als de grote bussen zo vol geladen als maar kan. De wegen die wij hadden gekozen waren smal slingerend en berg achtig. Niks asfalt gewoon een dirt road.

Vanaf uspantan naar coban was een erg leuke trip. we reden met ongeveer 25personen in de mini bus gepropt de berg op. en na 2 heuvels kreeg de bus het niet meer voor elkaar. De chauffeur proberen in zijn achteruit een aanloopje nemen en de berg op te rijden maar nee het mocht niet baten. Stinken die motor...... bah...

Na poging 3 riep ik naar de chauffeur Senor Salida.   Iedereen die bus uit op de oudjes na.
moesten we gewoon de berg oplopen! echt briljant. die bus stond ondertussen boven op ons te wachten en we gingen er met zijn vijfentwintigen weer in. hup door naar coban.

in coban hebben we ff lekkere broodjes gegeten en gepint en gingen we weer door richting lanquin. en eenmaal in lanquin in de achterkant van de pickuptruck nog 1 ritje 11kilometer door prachtig landschap naar Semuc chempey.

we vertrokken om 7:30 uit chichi en kwamen rond 17;00 in semuc.

Eenmaal daar sloeg de hitte weer toe....

we waren de koelte van de highlands gewend en die was nu weer weg. ook de stilte was verdwenen want we kwamen in een luid tjirpend natuurgebied.

we sliepen in hostel las marias. En hadden een vrij open kamer waar de tarantula rustig doorheen kroop!

hiervandaan zijn we semuc Chempey ingegaan. dit is een natuur reservaat met een rivier die zich in 2en splitst 1 kant gaat onder de rotsen door als een ondergrondse rivier de andere gaat over de rotsen heen en vormt allemaal natuurlijke poelen waar je heerlijk kunt zwemmen en einigd in een waterval in de rivier waar beide stromen weer samen komen. Het koste 50Q om het national park in te mogen.

Heerlijk zwemmen in die rivier. hier hebben we ook de eerste slang gezien. gifgroen en giftig. mooi beest.

In de middag zijn we de grotten van semuc chempey in gegaan. Dat was echt heel gaaf.
je gaat samen met een gids en een aantal andere toeristen de grot in en je krijgt alleen een kaarsje mee!

je gaat op avontuur en verkent de grot die op vele plaatsen onderwater staat. je waadt door het water en op veel plekken is het puur zwemmen geblazen omdat de bodem te diep is. in je zwembroekje of je bikini op je blote kakkies lekker door de grotten zwemmen. echt heel gaaf.

Als je bij las marias slaapt kost deze tour 40Q als je daar niet slaapt 60.

Na de grotten te hebben bezocht krijg je een binnenband waar je op gaat zitten en drijf je rustig aan op de rivier terug naar het hostel.

De volgende dag gingen we door naar TIkaL!

Tikal!

Dit is een stad uit de oude maya beschaving die in het noorden van guatamala ligt.

wij sliepen in het dorpje wat het dichtst bij tikal is el Remate. Hier hadden we een schattig hippie hostel met een private room met een open kamer en open balkon. lekker het klamboetje ophangen wat we overigens wel vaker doen als de muggen te veel zijn en heerlijk pitten.

Vroeg in de morgen met een busje naar tikal.
het kost 50Q voor de bus heen en terug en 150 om de ruines te mogen zien.

Dit is een heel erg indrukwekkende plek. er staan hier meer dan 6 tempels en nog een heleboel andere gebouwen.

In de maya tijd was het landschap een soort savanna toen de beschaving kapot ging werd de stad langzaam overwoekerd door optrekkend jungle. Nu zijn er grote delen uitgegraven maar de jungle is nog duidelijk aanwezig en verstopt nog veel meer moois.

De aapjes slingerde in de bomen en nog veel meer beesten verstopten zich in de jungle.
We hebben heel veel gelopen en meer dan 1 tempel beklommen. en die dingen zijn Hoog en Stijl.

je mag niet meer op de trap van de ruine zelf maar er zijn houten trappen met leuningen neergezet om bovenop te komen.

er zijn al een aantal mensen van de ruine trappen naar beneden gedonderd en die hebben het niet overleeft. Jullie zullen zelf naar tikal moeten gaan om de indrukwekkendheid van deze geavanceerde beschaving van dichtbij mee te maken. Het was een heel bijzondere dag.

De volgende dag zijn we vroeg vertrokken naar Belize!

Belize - Caye Caulker

na weer een stevige busreis kwamen we bij de grens  van belize. daar moesten we formuliertjes invullen of we geen loopneus hadden en dergelijke natuurlijk allemaal in verband met die swine flu.

verder zonder veel problemen de grens over weer in de bus naar belize city en daarvandaan met de boot naar Caye Caulker.

Caye Caulker is een eiland met een klein dorpje erop. het barst hier van de rasta negers en zeilboten en reggae vibes.

De hitte was weer helemaal terug en zo ook de zon en........... de Carribische Zee!!

Na een maand geen zee was dit een heerlijke belevenis.
uiteindelijk zijn we 6dagen op caye Caulker gebleven omdat we in een slomo terecht kwamen.

het grootste vervoermiddel daar zijn golfkarretjes en op de verkeersborden staat alleen maar

Go Slow!

so we did.....   natuurlijk ook met de aanhoudende onzekerheid van de swine flu.
we sliepen eerst in Bella´s backpackers hostel. Daar hadden ze 2 kayaks die we mochten gebruiken. Dus wij met zijn 2e in zo een boot en lekker peddelen met het idee we gaan een rondje eiland varen. in iedergeval rondje half eiland. aangezien een orkaan in 1965 het eiland in 2 delen gesplitst heeft.

Dat deel van het eiland waar wij omheen gingen daar kwam geen eind aan. jemie kreetje wij maar peddelen. maar het is ons gelukt. in ongeveer 5 uur varen. pfew lachende gezichten van de locals bij dit verhaal en altijd de zelfde response..... ja wij gaan ook wel eens een rondje maar dan in een motor boot!

We zijn ook met de jongen die bij het hostel werkte mishan was zijn naam, gaan vissen.
we hebben lekker verse snapper gevangen en die schoongemaakt volgestopt met knoflook uitjes curry en peper en zout gewikkeld in bananenblad gegrild op een kampvuurtje jAMmie!

We hebben leuke mensen ontmoet en dagen gezwommen bij de Split. en zijn op een fel gekleurde rastaboot nog een snorkel tour gaan doen.
het hoogte punt van die tour was direct in het begin. er waren rond de 10 grote en iets kleinere stingrays die rond zwommen. we hebben ze geaaid gevoeld en zelfs even in onze armen gehouden. echt heel gaaf! heel zachte beestjes.

Verder lekker nog gechild en gewisseld van hostel nog een paar nachtjes in tina´s backpackers en toch werd het tijd om naar mexico tegaan. we kregen gewoon geen duidelijke info dat zei ja of nee. dus zolang er geen duidelijkheid is volgen we gewoon het plan.

Viva Las MEXICO...

Veel liefs van hier en..........    To be ConTinUED.

1. Lou:
    9 mei 2009
    Hi lieffies, dit keer zit ik er helemaal in (ws omdat het hier ultravroeg en stil is, het staat er ook net vers(van de pers) en maagdelijk op! Die rivieren dat gekabbel en geluid onder de grond, mmmm dat doet me wel wat, het is ook iets qua sfeer en mystiek wat in boeken voorkomt en filmfragmenten, en JULLIE zien dan met eigen ogen, vooral als je dan die Maja tempels beschrijft en zegt:"dit moet je gewoon zelf zien..!" Dat is natuurlijk ook zo, jullie houden ons een 'verrekijker'voor die het beeld dichterbij brengt, maar het is iets wat je eigenlijk zelf moet ervaren (graag!)(toch zie ik ook allerlei Kuifjes relateerde verhalen en beelden!en ook WD met zijn jungle verhalen over Mogwli)
    Godsamme, de Inca's en de Maya prophecy's, je kunt er hier zo mee wegdromen, ik duik straks nog even in de boeken, maar dit terzijde.

Over de Mexicaanse griep (ze zijn hier al vrij snel gestopt met het varkensgriep te noemen)
    Het is wat verontrustend, mensen liepen hier 31 april ook al met mondkapjes preventief , men speculeert over de griep, maar dat is natuurlijk anders dan dat je er zelf dicht bovenop zit.
    Als we hier over julie reizigers praten, is dat momenteel ook de eerste associatie:"en die griep dan...?" en dan pas: "hoe gaat het met ze?"

Goeie vraag: "Hoe is het met julie?"
    Nu dat het terugkeren in zicht is? Is de tijd te kort? Of raak je juist verzadigd? Tja, dat moeten jullie zelf maar beantwoorden als je terug bent op de koude grond :-)

Ik schrijf nog even verder op je hotmail en moet zeggen, chappaud voor dit minitieuze verslag, al die namen en stadjes,prijzen (dus jullie hebben weer een Lonely Planet gevonden? goed hoor, zo'n reisverslag!
    En die snapper? Mjammie, ik weet wel waar ik straks heen ga: naar de markt ende toko om die vis in bananenblad na te bouwen!
    Heel veel liefs en zoenen Max en mama
  2. myrna:
    Ola darlings,
    leeeekkkkkkkkkkkkerrrrrrrrrr!
    blijf genieten, wij doen het ook ;)
    love you!
    xM
  3. Ruchama:
    9 mei 2009
    Danjewel voor weer een hele levendige verslaggeving van jullie geweldige reis, elke keer nemen jullie ons ook mee, het is echt te gek om jullie verslag te lezen. veel plezier en gezondheid in Mexico gewenst lieverds!
    Enjoy
    Ik ga nu met de zeemeermin naar de Southbank om even wat duiten in mn schat kist te zingen
    love youhouhouuuu
    Ruchama
  4. Myra en Chris:
    9 mei 2009
    Hi Liefjes, bedankt voor de update! Ik zie het voor me jullie tweetjes, lekker genietend van al die heerlijke nieuwe indrukken! Smaakt het naar meer of zijn jullie binnenkort toch wel klaar om weer terug te keren naar dit kikkerlandje? We love you, tot snel, Myra en Chris
  5. jos:
    16 mei 2009
    Lieve Noor en Simpie,

Allemachtigpragtich!!!!!
    Heel leuk om te lezen en heerlijk om te weten dat jullie een fantastische trip doormaken!

Maar nu is het wel genoeg geweest en wordt het tijd dat jullie weer gezond en gegroeid onder ons terugkomen, want : "er is werk in de winkel!"

Ik verwacht jullie, zo snel als mogelijk is, op mijn kantoor en onder het genot van een kopje van watdanook en/of vloeibare, danwel rookvormende spiritualiën een uitgebreid mondeling verslag, voorzien van visuele bewijzen op papier( foto's) of scherm ( appeltje),

Heb de tijd van je leven,
    Geniet volop,
    Absorbeer,Inhaleer en Leer!!
    Verlies heel veel op reis en kom rijker weer thuis!

We hebben veel bij te praten, dus tot straks.
    Liefs,
    jos
  6. Jorita:
    29 mei 2009
    Ha Sim en Noor;

Wat een heerlijke indrukken laten jullie ons meebeleven. Jullie zullen wel een cultuurshok van jewelste hebben en anders wel krijgen.
    Maar hoeft niet. Jullie kunnen altijd bij ons nog terecht. We hebben vanaf morgen een ander huisje met appartement.
    Laat nog wat van jullie lezen.
    groet Jorita en mijn mannen (Jos en Max)