De voortzetting van de reis!

19 maart 2009

Dag lieve mensjes. We zijn weer eens in de buurt van het internet dus hier weer even een updatje!

We kwamen terug uit san blas en zijn nog even een nachtje blijven slapen in luna´s castle.
de volgende morgen vroeg hebben we een taxi gepakt naar albruck bus terminal!

Daar hebben we een kaartje gekocht om met de bus naar naar santa catalina te reizen.
Maar daarvoor moesten we eerst naar santiago... na wat uurtjes in een grote bus te hebben gezeten kwamen we in santiago aan daar stapten we over in een kleine bus die naar Sona reed. en na weer een uurtje stapten we nog 1 keer over in een busje die ons naar santa catalina bracht.

Eenmaal aangekomen gingen we opzoek naar een slaap plek.
santa catalina is een klein dorpje aan de zuid kust van panama daar zijn de stranden zwart grijs. het is vulkanisch strand. Santa catalina staat bekend op de goeie surf breaks die daar zijn.

Lopend door santa C hoorden we een heel vreemd geluid heel onnatuurlijk het zat tussen een soort gil en een fluit in. het waren soort krekels die in de bomen saten die met zn alle dat heel erg creepy geluid maakte.

We kwamen terecht op de heuvel naast het strand waar las palmeras hostel en cabinas was.
daar namen we een huisje voor 30 dollars per nacht.

We zijn speciaal naar santa catalina gekomen om te duiken bij isla Coiba. een groot natuur eiland aan de zuidkust.
dus wij onze spullen neer gezet en op naar de duikschool. De eerste duikschool had problemen met de compressor dus dat ging niet werken de 2e duikschool had te weinig aanmeldingen en had dus ook geen mogenlijkheid voor de volgende dag.

ietwat teleurgesteld over dit vreemde dorpje en het gedoe omtrent het duiken zijn we op zoek gegaan naar een tentje om wat te eten.

We vonden een pizzaria die ons was aangeraden door de eigenaren van onze slaap plek.
een heel leuk en klein gezellig tentje waar de pizzas vers in een hout oven werden bereid door een kleurrijke rastajongen.
we hebben heerlijk gegeten.

De volgende dag ja we lieten het er natuurlijk niet bij zitten.. zijn we terug gegaan naar de duikschool en konden we de dag daarna vroeg in de morgen duiken bij isla coiba.

Het was wel prijzig.... we betaalde 115 dollar per persoon voor 2 duiken en nog eens 20 dollar per persoon voor het national park op coiba.

Wij die middag op zoek naar het strand waar de surfers surften maa dat is ons niet gelukt we hebben een hele tijd over vulkaan rots achtige gesteente gelopen naast de zee via kleine paadjes daar terecht gekomen.

daarna weer lekker eten in de pizzaria en weer slapie doen voor de volgende dag.

Volgende dag 8 uur in de morgen met de spulletjes naar de duikschool. Spullen passen formuliertjes invullen en duikpasjes laten zien.

Gelukkig konden we met de credit card betalen want we hadden niet voldoende geld mee genomen naar santa catalina en de dichtsbijzijnde pinautomaat was terug in sona dik 1 uur reizen.

Alles klaar en wij naar de boot hop erop met 3 meiden die gingen snorkelen 1 israelisch jongen die mee ging duiken en de duik instructrische die doorlopend de dag steeds aardiger werd. ook was er nog een snorkel gids en een kapitein aanboort.

We vaarden 1uur naar de eerste dive spot. we maakten ons klaar en lieten ons achterover van de boot afvallen zo het water in. En afdalen maar.

De eerste 15 minuten van de duik waren het gaafst. binnen no time kwam er een spottet eagle ray voorbij en zagen we ongeveer 4 haaien!!!!

ook waar er heel veel parrot fish en boxfish en nog veel meer. maarvooral in hele grote getallen maar ook hele grote vissen.

We zagen nog wat veld aaltjes die zo met hun koppie uit de grond komen en een murene.

het zicht viel ons eigenlijk wel tegen maar we hebben wel genoten. ongeveer halverwege de duik bracht de instuctrische de israelische jongen terug naar boven omdat hij door zijn lucht heen was...
laatste stuk van de 1ste duik zagen we weinig omdat we in open water op zoek waren naar de giant manta´s........ Helaas niets gezien.

Een maal terug aan boort vaarden we naar isla coiba omdaar te lunchen en even van de natuur te genieten. terwijl we vaarden zagen we in eens een kleine manta floeps zo met een salto even het water uitspringen! Ha Toch nog een manta gezien.

De 2e duik was iets van isla coiba af en daar gingen we weer. dit was echt een gave duik we zagen weer veel vis in vormen en maten en in het 1ste half uur al 7 haaien!!!

toen was het weer half time en moest die instructrische die israelische jongen weer weg brengen en wij wachte op de boden.

Tijdens deze duik zagen we ook aardig wat kwallen!!
toen ze weer beneden was gingen we weer verder en zagen we zeker nog rond de 10 haaien!! dussen de anderhalf en 2en halve meter echt heel gaaf!
ook zagen we nog een kleine frog fish en trigger fish en veel meer!

Een maal terug boven klommen we weer in de boot en gingen we terug naar santa catalina!

en onderweg terug werden we nog even aangenaam verrast door een familie dolFijnen!!! De kapitein draaide even een rondje en ze kwamen ongeveer 10 meter bij ons in de buurt! een moeder een een kleintje! en nog andere die lekker even door de golven sprongen! echt heel gaaf!!!

Toen we weer terug waren was het nog even lekker eten in een ander restaurantje ook heel knus en gezellig en gingen we de volgende dag vroeg weer terug en door naar david.!

We moesten eerst naar santiago terug en daar vandaan naar david toen we in david kwamen. wilden we eigenlijk naar boquete reizen. noor had een flyer van een eco hostel dat in de cloud forres van panama zat en dat leek ons erg leuk en we dachten dat die in de buurt van boquete was.

bleek dat de weg waar het hostel was en de weg naar boquete 2 wegen paralel aan elkaar waren maar geen verbinding met elkaar hadden.

dus boquete werd overgeslagen. want de weg van het eco hostel was ook de weg richting bocas del torro en de grens overgang met costa rica die wij willen nemen.

Lost en found eco hostel!

we werden door de bus ergens middel of nowhere afgezet. daar zagen we een trappetje de berg op. wij die beklimmen kwam er geen eind aan. eenmaal boven werden we vriendelijk begroet door een meisje en 2 jongens we stelde ons voor en ik zei hi im sim en hij zei hi im sim........en we keken elkaar even heel vreemd aan...

Wat bleek hij heette Simian een engelse jongen en zo waren er ineens 2 sims! haha echt bizar.

we namen een kamer. en leerden wat leuke mensen kennen. En ja hier waren hele boel leuke beesten! olingos heete die dingen geloof ik. soort groote eekhoorn met een lange apenstaart die de banaantjes van het platform kwamen halen.

Binnen no time was de eerste tarantula gespot!"

je kan vanaf dit eco hostel een pad volgenen de berg bossen in een heele mooie natuur wandeling naar de look out point boven op de berg en naar de rivier!

we besloten dus nog een nacht te blijven en zjjn dit pad gaan bewandelen we zijn in het totaal 5 en half uur weg geweest en zijn bij de rivier gekomen!! heerlijk even een dipje genomen in het koude water en terug met onze wandelstokken in de hand!! gelukkig maar want het was een flinke wandeling met soms diepe en steile paden!

Bij terug komst nog meer leuke mensen ontmoet en genoten van het uitzicht de regeboog in de morgen en de zoemende kolibries door de bomen!!

Dit was het weer even voor nu!!

Later meer!!!

Groetjes van ons!!

1. Jorita:
    24 maart 2009
    Ha Sim en Noor;
    Zo te lezen hebben jullie geen heimwee en genieten jullie volop. Goed zo.
    Niet alleen maar pizza's eten hoor ook de locale keuken. Ben benieuwd.
    groet Jos en Jorita
  2. Giddy:
    24 maart 2009
    **ff een dipje in het koude water...** HEB JE WEL EERST GOED VOOR PIRANHAS GESCAND!!!!???? Je had zo opgegeten kunnen worden man. gelukkig is het met een sisser afgelopen. maar hou je ogen open hoor. veraadelijke beesies, die piranhas!
  3. Marit en Onno:
    25 maart 2009
    Hey Sim en Noor,

geweldig allemaal man!
    Valt me wel een beetje tegen dat je pizza hebt gegeten!
    Je moet local food from local people eten :p.
    Heel veel plezier!

Liefs uit Enschede
  4. Myra en Chris:
    25 maart 2009
    Hello Darlings, wat een herlijke verhalen allemaal weer! Wij hebben ff een koude frontje hier,dus afzien! We verlangen erg naar de zon dus wie weet gaan we binnenkort toch wel weer richting Bali.
    We zijn echt blij voor jullie!! Het ga jullie verder goed en tot de volgende avonturen, dikke kus Mama en Chris
  5. Arne de Ridder:
    26 maart 2009
    Jeeminee! Haaien kijken, muren's spotten en pizza eten! Die warme landen zijn zo gek nog niet! Kijken jullie wel uit dat jullie ook niet opeens zonder lucht zitten..? Of kon die israelische jongen niet zo rustig ademen onder water?
    Ik sluit me wel aan bij het commentaar van de rest...
    Jullie moeten ipv pizza wel van de locale keuken proeven! Zoals tarantula op 'n stokje..haha
    Veel plezier weer de komende dagen!
    Gr
    Arne
  6. Ruchama:
    28 april 2009
    Lieve Sim ^& Noor hoe is het met jullie? Hoop dat het avontuur jullie nog heerlijk bevalt en dat de mensen jullie met open armen ontvangen. Morgen is de opening van de hoeden expositie waaraan ik meedoe en ik heb er erg veel zin in om lekker te flaneren. ;)
    Veel liefs gewenst en sinds twee weken ben ik ook nieuwsgierig naar Zuid Amerika, grappig hoe mensen die ineens als verrassing langskomen in je leven, je kijk op de wereld weer enorm vergroten.(Heb een klassieke muzikant uit Venezuela ontmoet hier in London, nu staat Zuid Amerika en klassieke muziek nog meer op "mijn kaart" Heerlijk, expansion. Zo stel ik me voor dat jullie ook niet meer helemaal hetzelfde thuiskomen omdat jullie wereld nu groter is en steeds groter en rijker word aan ervaring. Lieverds, geniet ervan en weet dat ik aan jullie denk
    veel liefs Ruchama